Simetrija (gr. symmetria – atitikimas) – darnumas, proporcingumas, panašumas).

Simetrija labai dažna mus supančiame pasaulyje, galbūt todėl ji tokia svarbi žmogaus kūrybinėje veikloje.  Simetrija puiki, bet jos vienos grožiui, aišku, nepakanka, o absoliutus taisyklingumas gali net erzinti. Asimetrija reiškia simetrijos nebuvimą, o dissimetrija – simetrijos išderinimą ( nedidelis nukrypimas nuo simetrijos).

 

Simetrijos sąvoka labai plati. Jau pati gamta sutvarkyta pagal simetrijos dėsnius, ypač tuo pasižymi kristalografiniai dariniai. Visi gyvi ir sveiki organizmai taip pat yra simetriški. Beveik visa, kas auga ir vystosi vertikalia kryptimi, turi ašinę simetriją, o kas auga ir juda horizontaliai, – veidrodinę (veidrodinio atspindžio) simetriją. Simetrija taip pat būdinga moksliniams, socialiniams, estetiniams reiškiniams. Todėl ją nagrinėja ne tik matematikai, kristalografai, biologai, chemikai, fizikai, bet ir filosofai, meno teoretikai ir praktikai. Simetrija susidomėta labai seniai. Šį terminą pirmasis pavartojo Pitagoras. Simetrija bene labiausiai sieja mokslą ir architektūrą, dailę,taip pat muziką ir choreografiją.

Paprasčiausia ir dažniausia yra veidrodinė, arba atspindžio, simetrija. Ji būdinga zigomorfiniams gyvūnams, kai kurių augalų žiedams. Veidrodine simetrija pasižymi daug klasikinių pastatų ir religinių paveikslų, taip pat buityje naudojamų daiktų ir įrankių. Veidrodinę simetriją į dvi vienodas dalis dalija simetrijos plokštuma. Tačiau įvairios formos gali turėti tokių plokštumų ir daugiau: keturkampė piramidė – keturias, rutulys – begalybę. Vietoj simetrijos plokštumos gali būti simetrijos ašis. Ašinei simetrijai (ji dar vadinama centrine simetrija) būdingi vienodu atstumu nuo ašies arba centro nutolę taškai. Tokių pavyzdžių apstu gamtoje (snaigė, augalo žiedas, kankorėžis, eglė), daiktų pasaulyje (žiesti indai, tekintos detalės, ratai) bei architektūroje (rotondos, kolonos, fontanai).

8-tų klasių mokiniai kasmet matematikos pamokose keletą valandų nagrinėja simetriją tiesės ir taško atžvilgiu. Šiais mokslo metais 8a ir 8b klasių mokiniai, vadovaujami matematikos mokytojų Aušros Menkevičienės ir Raimondos Sorakienės, vykdė projektą „Simetrija aplink mus“. Simetriją atskleidė savo kūrybiniuose darbuose, naudodami aplikaciją, karpinius, vėrimą, dekupažą, dailės priemones, gamtines medžiagas, medžio pjaustymą ir mokykloje paruošė šių darbų parodą.

HPIM1217.jpg HPIM1223.jpg HPIM1225.jpg

Matematikos mokytoja Raimonda Sorakienė