IMG 7132Vienas iš pačių pagrindinių ir būtiniausių žmonių poreikių yra bendravimas. Neįsivaizduojame savęs negalėdami suprasti kito. Neįgaliesiems jau šiandien įvairiose pasaulio šalyse naudojama simbolių kalba. Įvairioje užsienio specialiojoje literatūroje šiai kalbai apibūdinti naudojami terminai - Augmentinė ar Alternatyvioji Komunikacija (AAK) arba pagalbinė komunikacija. Ieškodami simbolių supratome, kad Lietuvoje tai nėra dar labai paplitę, tačiau mes, dirbdami su nekalbančiais vaikučiais, suprantame alternatyviosios komunikacijos svarbą ir todėl šiais mokslo metais įvedame alternatyviąją komunikaciją į ugdymo procesą.


Alternatyviosios komunikacijos tikslas – ugdyti vaikus, turinčius žymų kalbėjimo, kalbos ir komunikacijos sutrikimų, mokant juos bendrauti su aplinkiniu pasauliu simbolių pagalba. Taigi, pirmiausia simbolius reikėjo iš kažkur gauti... Logopedė Laimutė Pabarčienė skambino ne vienai pažįstamai logopedei, kol pagaliau juos gavome. Simbolius paruošė R. Ivoškuvienė, Z. Mamonienė, O. Pečiulienė, V. Suveizdienė. Tada mokėmės su jais dirbti. 2013 m. spalio 29d. specialiojo ugdymo skyriaus metodinės grupės susirinkime mokytojai, auklėtojai ir padėjėjai turėjo išklausyti instrukcijų, kaip simbolius tinkamai taikyti darbe su mokiniais. Šie lietuvių autorių sukurti simboliai vadinami ideologogramomis. Tai konkretūs grafiniai simboliai. Šnekamojoje kalboje vartojama sąvoka ,,simboliai". Šių simbolių yra 1500, jie pateikti abėcėlės tvarka. Visus simbolius pagal tai ką jie reiškia, galima suskirstyti į grupes: daiktai, veiksmai, daiktų ypatybės, asmenys, šventės ir žymios datos, gamtos požymiai ir reiškiniai, laiko ir erdvės santykiai, raidės, skaitmenys, matematiniai ženklai, nuotaikos ir būsenos, veiksmų atlikimo pobūdis, pojūčiai, kita. Buvo kalbama apie mokymo simboliais svarbą, reikalavimus ir taikymo etapus. Logopedė vaizdžiai supažindino su darbo simboliais pavyzdžiais ir galimais darbo būdais. Tada aptarta kuriems mokiniams reikalinga alternatyvioji komunikacija ir kaip ji veiks. Buvo nutarta pildyti alternatyviosios komunikacijos parinkimo anketą, kad procesą vyktų tikslingai ir sklandžiai.
Tikime, kad alternatyvioji komunikacija simbolių pagalba padės mokiniams pažinti aplinką, skatins bendravimą, suvokimą, mąstymą, tobulins jų kalbą, o svarbiausia - leis vaikams išreikšti savo norus, kurių jie negali nusakyti žodžiais.

IMG_7126.JPG IMG_7132.JPG IMG_7133.JPG IMG_7134.JPG